با توجه به اینکه هوش هیجانی بر سلامت حافظه و نیروی عقل، ادراک، معنا بخشی تجربه ها، داوری صحیح، تصمیم گیری مناسب و رشد روانی- اجتماعی فرد تأثیر چشمگیر میگذارد، لذا افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند قدرت بیشتری برای سازگاری با مسائل جدید روزانه دارند. هم چنین هوش هیجانی بالا با برون گرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر و با توان بودن، هماهنگ کردن احساسات مختلف، شناسایی این احساسات و تأثیر آنها بر مغز و رفتار همبستگی دارد. در مقابل هوش هیجانی پایین با رفتارهای مسئله ساز درونی، سطح پایین همدلی، ناتوانی در تنظیم خلق و خو، افسرده خویی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، انحرافات جنسی، تخریب دارایی، دزدی و پرخاشگری همراه است. ( قمرانی و جعفری، ۱۳۸۳).
بنابراین هوش هیجانی دارای ابعاد و مؤلفه هایی که ممکن است فرهنگ بسته باشد. به عبارتی تحت تأثیر الگوها و باورهای فردی و جمعی گروههای اجتماعی مختلف، معانی و تعابیر مختلفی از آن استنباط شود. به علاوه هر مشاور و روانشناس بالینی باید با روشهای انتخاب، اجرا، تفسیر نتایج آزمون ها آشنا باشد. اگر آزمون بطور صحیح انتخاب، اجرا و تفسیر شود، می تواند به یافتن راه حلی برای مشکل مراجع، کمک کند. در غیر اینصورت نتیجه ای جز اتلاف وقت و گمراهی مشاور در کمک به مراجع نخواهد داشت. (شفیع آبادی، ۱۳۷۰).
فهرست مطالب
مقدمه…………………………………………………………………………………… ۴
بیان مسأله……………………………………………………………………………… ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………… ۶
اهداف پژوهش………………………………………………………………………… ۷
- هدف کلی…………………………………………………………………………… ۷
- اهداف جزئی……………………………………………………………………….. ۷
سؤالات پژوهش………………………………………………………………………. ۷
فرضیه های پژوهش………………………………………………………………….. ۸
تعریف متغیر………………………………………………………………………….. ۸
- تعریف نظری……………………………………………………………………….. ۸
- تعریف عملیاتی……………………………………………………………………. ۸
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………… ۱۰
بخش اول: سوابق نظری…………………………………………………………….. ۱۰
تاریخچه طرح هوش هیجانی………………………………………………………. ۱۰
تعاریف هوش هیجانی………………………………………………………………. ۱۳
خصایصی که هوش عاطفی را می سازند………………………………………… ۱۴
گستره هوش هیجانی………………………………………………………………… ۱۵
هوش هیجانی و توانایی شغلی…………………………………………………….. ۱۵
هوش هیجانی و موفقیت زناشویی………………………………………………… ۱۶
هوش هیجانی و اختلال های روانی………………………………………………. ۱۶
هوش هیجانی و حافظه……………………………………………………………… ۱۷
هوش هیجانی و آینده……………………………………………………………….. ۱۷
آموزش و پرورش و افزایش هوش هیجانی…………………………………….. ۱۷
نقش مدرسه در پرورش هوش هیجانی………………………………………….. ۱۹
هوش هیجانی از دیدگاه بار-اُن……………………………………………………. ۲۰